Smarowanie ślizgu ma na celu zabezpieczenie nart przed nadmiernym zużywaniem, do którego dochodzi w trakcie jazdy poprzez stały kontakt ślizgu z podłożem. Oddziaływają tutaj siły tarcia, które sprawiają, że ślizg mniej lub bardziej (w zależności od rodzaju śniegu) jest ścierany. Po dłuższym czasie bez stosowania smaru dochodzi również do utleniania się tworzywa, z którego ślizg jest wykonany, przez co ślizg wysusza się i staje się wypłowiały. A w przypadku wypłaszczonych stoków i gorszych warunków śniegowych smar wręcz umożliwia jazdę.
Smarowanie wykonujemy sposobem ręcznym na zimno jak i żelazkiem na gorąco - jest to najtrwalszy sposób smarowania ślizgów. Za pomocą specjalnego żelazka roztapia się kostkę smaru na ślizg i rozprowadza po powierzchni. Smar podgrzany do temperatury topnienia wnika dokładnie w strukturę ślizgu. Po wyschnięciu, nadmiar smaru ściąga się cykliną oraz szczotkuje.